Menu 08 Geschiedenis 1 februari 2014

Muziekvereniging Jubal is op 26 oktober 1950 opgericht.

Op deze donderdagavond kwamen circa 10 katholieke mannen bij elkaar om in de gemeenschap Vierakker/Wichmond een muziekvereniging op te richten en hiervoor het benodigde kapitaal bij elkaar te brengen.

De startende vereniging kocht 2 pistons, 3 bugels, 1 es-bas, 1 bariton, 1 ventieltrombone, 1 tuba, 1 althoorn, 1 grote trom en 1 kleine trom voor de totaalprijs van fl.1575,--. In de jaren 60 van de vorige eeuw kwamen er ook vrouwen bij Jubal die een blaasinstrument leerden bespelen. Ook kreeg Jubal een oecumenisch karakter.

Om de harmonie tijdens optochten te ondersteunen werd er rond 1970 een drumband opgericht. Na 5 jaar had de harmonie rond de 20 leden, en de drumband idem dito. De harmonie ging toen in het blauw gekleed en de drumband droeg witte broeken of rokken met een rode sweater.

Rond 1985 werden er nieuwe uniformen aangeschaft voor zowel de drumband als de harmonie: een donkerblauwe jas met grijze broek. Vanaf midden jaren 90 werd het steeds moeilijker om optochten te lopen door de stijgende leeftijd van de muzikanten. Er werd dan ook besloten hier in de toekomst vanaf te zien.

Om Jubal toch in de open lucht op te laten treden werd in 1997 dweilorkest "Ook Jubal" opgericht, een 10 persoonsformatie. In 1998 is er actief begonnen met het werven van basisschoolleerlingen als toekomstige muzikanten en in april 2002 werd er een opleidingsorkest opgericht om de gemiddeld 15 muzikanten te leren samenspelen.

In 2003 is de drumband opgeheven.

In 2007 heeft Jubal door de snelle groei van het orkest en de gedateerdheid van de uniformen besloten voortaan gekleed te gaan in zwarte concertkleding die door de leden zelf wordt aangeschaft, aangekleed met accessoires, stropdas, sjaals en corsages van de vereniging.

In 2011 is er een jeugdslagwerkgroep opgericht om slagwerkleerlingen op te leiden. Deze leerlingen hebben inmiddels hun plaats ingenomen achter het harmonieorkest.

Het dweilorkest is ondertussen opgeheven, maar de harmonie studeert wat lichte muziek in zodat er toch ter plekke een formatie gemaakt kan worden voor eventuele serenades enz. Momenteel heeft Jubal bijna 50 leden waarvan meer dan 30% jonger is dan 18 jaar.

Met recht een vereniging met bestaansrecht!

een serenade in 1969 (foto W.Altena)